Flåsarn- -

Vit jul #2

Har fått en del starka reaktioner angående mitt inlägg om en vit jul.

Tråkigt att vissa inte förstår mitt resonemang kring detta.
Varför kan man inte bara stå över ölen,vinet eller glöggen under julens dagar?
Det kan inte vara så svårt, eller?

Jag tycker inte att man är en dålig förälder om man tar en öl till maten, men man behöver inte ta det längre än så.
Barn märker mycket väl att mamma eller pappa kanske inte beter sig som innan ÄVEN om det bara är någon enstaka öl inblandad.

För visst är det så att man får ett annat tonläge, blir mer fnittrig och kanske skojar lite mer när man har fått i sig alkohol i kroppen?

Har fått kommentarer om att en halv öl inte är någon "big deal", men då undrar jag varför den där halva ölen är viktig?
Om det nu är som att dricka exempelvis julmust, varför gör man inte det i stället då?

Visst, man kanske dricker en halv öl just för att det är gott, men vad säger att man kommer stanna där? Dricker man lite så blir det lätt så att man fortsätter dricka, tillslut så sitter man där med huvudet i bålskålen medans barnen ser på.
Låter som en optimal jul för barn va?
Nej inte alls.

Varför kan man inte bara låta barnen vara barn under julen och låta dom slippa se mamma och pappa med alkohol i handen?
Det är inte roligt för barn som är små eller för den delen tonåringar att behöva ta hand om sina föräldrar för att dom har blivit för fulla.
Jag talar av egen erfarenhet.
Tack och lov så är det varken mamma eller pappa som jag snackar om nu, utan det är en annan person som var viktig i mitt liv för några årsedan.
Jag tänker på mina syskon som fortfarande lever i skiten.


Förstår inte varför vi vuxna tycker att vi har rätt till att häva i oss mängder av alkohol så fort det är någon sorts högtid?
Jag förstår inte grejen av att ta "någon öl" till maten?

Missförstå mig inte här nu för jag vet att ni har läst en massa inlägg om att jag har varit på fest osv.
Men, då har aldrig Maya varit med, ALDRIG.
Maya har inte ens sett mig dricka något med alkohol i, inte ens en halv öl.

Jag tycker om att festa och ha skoj, men gränsen måste dras någonstans.
Och jag tycker att det har gått alldeles för långt om barn blir inblandade.


Kommentarer
Postat av: Emma, Mamma till Tuvaliee!

Men åh, svårt för en del att förstå hur du menar.. :O Det är SÅKLART att barnet/barnen ser skillnad på sin mamma och pappa när dem druckit en öl, spelar ingen roll om man har druckit halva eller ej. Det ser skillnad. Har ni inte fått hem sånt papper genom BVC? Eller framförallt, pratat om det?



Ska man dricka kan man väl skaffa barnvakt och ta det då. Onödigt när barnen är med!

2009-12-21 @ 18:16:51
Postat av: Katrin

men det är ju som du själv säger... en halv folköl eller ett glas julmust.. samma sak. man blir lika lite berusad av båda. visst finns det folk som inte kan sluta dricka efter den där halvan. men jag kan det och därför tycker jag inte jag gör något fel. däremot så dricker jag aldrig öl till mat ändå eftersom jag tycker det är godare med mjölk eller läsk till mat. men jag tänker inte ha dåligt samvete om det är julafton och morsan kanske vill dela en folköl. det är inget som påverkar någon alls. och självklart skulle jag aldrig dricka mer än så. för jag vet hur jag funkar och vet att jag när som helst kan säga att jag inte ska ha mer. jag klarar av det. tråkigt för andra som inte kan det.

2009-12-21 @ 23:41:51
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Birgitt

Men hur är det med rökningen då? Om vi nu pratar laster, vad sätter man för exempel för sitt barn genom att röka?

2009-12-22 @ 08:58:18
Postat av: Lina

svar till Birgitt: Jag har inte skrivit om laster, bara om att barn ska slippa se sina föräldrar onyktra.

Jag blir inte annorlunda i sättet när jag röker.



2009-12-22 @ 09:24:23
http://flasarn.blogg.se/
Postat av: Madde

Det Birgitt menar är väl hur man kan utsätta sitt barn för passiv rökning när man är så emot att dricka alkohol inför barnen. Missförstå mig inte nu, jag håller helt med dig om att det är nolltolerans med alkohol i barnens närhet.

Man blir inte annorlunda i sättet när man röker, däremot fastnar giftet från ciggaretterna i kläderna och på så sätt utsätts barnet för det även om man röker utomhus.

Jag skulle tro att det är så Birgitt menar och jag kan inte annat än hålla med. Fast det är ju så vi funkar, vi tycker olika om det mesta.



God Jul! =)

2009-12-22 @ 11:41:31
Postat av: Katrin

tycker inte jag har tagit illa upp. men du undrar vad det är för mening med en halv öl... meningen för mej är helt enkelt att det kan va gott liksom, precis som julmust. Och jag blir inte det minsta påverkad av en halv 3,5% öl och inte av julmust heller. Därför tycker jag det är samma sak. Men när du undrar vad meningen är... vad ska det annars vara för mening. Ska man alltså bara dricka alkohol i syfte att bli full? då kan jag aldrig dricka för jag dricker mej inte full när jag festar heller för den delen. När jag festar (såklart utan barnen) så blir det ca 3 st starköl. Jag dricker för att det är gott och inget annat. Förstår inte vad man ska med fyllan till... blir bara jobbigt om man blir full

2009-12-22 @ 14:30:09
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Sågen

galet mycke de blivit om de här med vitjul tur att vi alla inte är likadana säger jag bara eller hur lina :D

2009-12-22 @ 15:53:33
http://fredrik.sågström.se
Postat av: CRAZYANGEL [mamma till Milton&gravid]

Ang förlovningar så är det helt upp till var och en. Det är bara min åsikt gällande hur jag vill ha MIN förlovning. Så jag klankar inte ner på andra som väljer att förova sig tidigt. Jag och N flyttade ihop efter 2 månader, fck första barnet eft1½ år och nästa vid 3. Så jag hr själv vart snabb i svängarna. Men just när det kommer till förlovning å har jag alltid hållt stenhårt på 2 år. Det är mer en principsak för mej. Menar, sälvklrt är dte lättare att bryta en förlovning än få ett barn ogjort.. :) Men en allt för snabb förlovning som slutar fel skulle jag ångra, det för man ju inte med ett barn..:) (förhoppningsvis..)

2009-12-22 @ 18:06:26
http://crazyangel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med dej till fullo ang. en vit jul.

Inget barn ska behöva se sin/sina föräldrar berusade och allra helst inte på julafton.

De är ju barnens dag.



Tycker förövrigt inte att alkohol och barn ska vistas i samma rum oavsätt dag.



Men de e ju grundat på mina dåliga erfarenheter kanske.

Kram och god jul

2009-12-23 @ 01:03:50
http://theresehaglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0