Flåsarn- -

5 minuters metoden! (att få sitt barn att somna själv)

Allt för många föräldrar provar denna sova-själv-metod på sina barn i onödan.

Metoden går ut på att man lägger sitt barn i sin säng, släcker lampan,säger God Natt och går ut därifrån och skriker barnet så får man inte gå in förren efter 5 minuter då man bara kollar läget, säger; nu ska du sova, och går ut igen.
Man får inte ta upp barnet eller visa ett tröstande beteende.
Barnet skriker oftast tills det kräks, och gör dom det så får man bara ta upp och tvätta av, inte trösta eller något, sen lägger man barnet igen och fortsätter som innan, alltså att man går in till barnet var 5:e minut och kollar läget.
Första natten kan det ta hur lång tid som helst, men det förkortas allt efter att dagarna går.
Man lämnar sitt lilla barn i sin säng, ensam, övergiven och ledsen.

Jag är TOTALT emot denna metod och anser att ett tryggt barn sover bättre
.
Med trygg menar jag;
*Bra rutiner
*Kontakt med mamma/pappa
*Tröstande

Ett barn känner sig inte tryggt när föräldrarna lämnar dem ensamma gråtandes,skrikandes och kräkandes!
Att lära sitt barn "skrik du, mamma kommer inte" är INTE trygghet!
Om barnet tillslut lär sig att somna själv är inte så konstigt, denne vet ju att mamma och pappa inte kommer = övergiven!

Jag anser att det är en hårfin gräns mellan 5minuters metoden och barnmisshandel!
Detta gynnar bara de självupptagna föräldrar som inte orkar natta sina barn på andra sätt!

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag använde mig av denna metod på min dotter.


Sandra om Ante sjunger och spelar gitarr,videoklipp!:
Ja men alla kan vi väll tycka olika om saker och ting. Om det hade varit klassat som BARNMISSHANDEL så hade knappats BVC rekomenderat metoden eller? Ett barn mår inte dåligt av att ligga i sin säng och grina i 5 minuter, det är snarare tvärtom barn mår bra av det då barnet får lära sig att man inte alltid får som man vill! Men alla gär vi som vi vill eller hur?

Svar till dig nu Sandra:

Klart alla kan tycka olika om saker och ting, och BVC vet inte alltid bäst.
Ett barn mår inte dåligt säger du?
Nähä men okej, barnet skriker av dödsångest för att mamma och pappa har övergivit den.
Att barnet får lära sig att man inte alltid får som man vill, det är helt sjukt!
När fan är det nödvändigt att lära ett spädbarn sådant?! ALDRIG!
Ett litet barn behöver närhet och trygghet.
Men men, smaken är som baken, kör denna grymma metod på dina barn du, själv så kramar,pussar och myser jag med min dotter, och jävlar vad hon sover bra ändå!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Du jag menade inte att man skulle låta sitt barn ligga och skrika tills det kräks, utan att man kunde försöka och funkar det inte så funkar det inte, jag testade med min son nu ikväll och det fungerar inte med han och inte ligger han i sin säng och skriker nu, han sitter här i sin stol och leker och är hur glad som helst. Inget barn har dött av ett försök! Men men alla är vi olika och gör olika saker men min sin är iallafall lika glad nu som han var innan idag FAST jag har testa metoden och den visade sig inte funka för oss men jag har hört om andra föräldrar som har testa metoden och har visat sig fungera hur bra som helst för dom, en hel del av mina vänner har testat denna metod och deras barn lever idag, är trygga, glada, självsäkra och älskar sina föräldrar lika mycket nu som förr. Aja nog om detta, detta leder ändå ingenstans så nu finns det inte så mycket mer att skriva till varandra.

2009-02-04 @ 22:33:45
Postat av: Sandra

Ska tillägga att min son inte är ett spädbarn utan är 9 månader snart 10..

2009-02-04 @ 22:34:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0