Flåsarn- -

Kränkande ord kan få förödande konsekvenser..

När jag var yngre och gick i mellanstadiet så var det ingen av oss barn som var riktig intresserade av internet och det fanns inga sidor liknande bilddagboken och facebook.
Vi skrev i stället brev till varandra eller ringde varandra.

Nu när internet har blivit så stort och så lätt tillgängligt för barn i alla åldrar så har nog även mobbningen ökat drastiskt. Det är så himla enkelt nu för tiden att kränka en person med ord över internet.
Man kan sitta och gömma sig bakom en skärm,spela tuff och bäst och samtidigt trampa någon på tårna utan att få dåligt samvete, det kan göras anonymt eller med ett "nicknamn".

Den senaste veckan så har jag verkligen fått uppleva detta "mobbingfenomen" som sker.  När jag läser på bilddagboken vad flickor 11-14 år skriver till varandra så får jag ont i hjärtat. Hur fan kan barn vara så elaka mot varandra?
Hur fan tänker dom? tänker dom alls? 

Om en ung flicka har känslor för någon, låt henne då ha sina känslor i fred, ingen av oss har rätt att bestämma över vem hon ska eller inte ska tycka om. Det är hennes liv och hennes val.
Att sedan någon ska skriva nedvärderande saker och bete sig som en idiot är hjärtskärande.. speciellt när man ser tårarna på den flicka som drabbas.
Det gör så förbannat jävla ont i mitt hjärta att se hennes stora fina blå ögon fyllas av tårar, det gör ont i mig att se henne vrida sig på stolen av ångest. Och de orden som hon sa igår fick mig att gråta inombords..
"Livet är inte värt att leva just nu"..
Inget barn, INGEN överhuvudtaget ska behöva känna så.
Då är det något som är riktigt fel!

Jag vill så gärna göra något för att få ett stopp på detta, men vart ska man börja? Har jag rätt att lägga mig i ?
Jag har väldigt mycket frågor i mitt huvud just nu och jag känner att jag måste göra något snarast, annars kommer allt bara fortsätta och det kommer bli värre.

Jag kan inte bara stå bredvid och se på.



Kommentarer
Postat av: Elin

Det är jättehemskt detta hur internet används för mobbning.. Det var illa nog förut när endal barn fick utstå det i skolan (dit dom tvingas gå), men Nu så har dom inte ens en fristad i sitt eget hem längre. Dom mobbas i sitt eget sovrum liksom via internet eller mobilen. Det är sjukt hur det är nu!

Det är inte heller bara unga som drabbas, har hört om vuxna som mobbas på samma sätt.., men det är extra tragiskt för ungdomar som har tillräckligt att tänka på med sig själva ändå.

2010-10-13 @ 11:42:30
Postat av: Kristina

SV; Du säger att andra anser att ni skämmer bort Maya, men tycker ni att ni göra det?



Sen tycker ju jag att det handlar om hur barnen hanterar det också, de som skriker och gastar så fort dom inte får de dom pekar på anser väl jag vara fel, men jag tycker nog man kan skämma bort dom så länge dom kan acceptera ett nej också? :)

2010-10-14 @ 07:00:45
http://krillankraft.blogg.se/
Postat av: catarina

...och så fick du mig att gråta när jag läste det här inlägget också...."hon" har iaf att bra skyddsnät omkring sig i form av släktingar som verkligen finns vid hennes sida och ställer upp. Tror det stärker henne i massvis. Kram.

2010-10-15 @ 11:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0