Flåsarn- -

Förskolor och dess säkerhet.

Igår såg jag ( som många andra) på Kalla Fakta. Det handlade om olyckor som sker på landets förskolor.

I programmet fanns också en pappa med som inte bor så långt härifrån, hans son avled efter en olycka på sin förskola tidigare i år. Pojken hade fastnat med sin hjälm i ett träd och blev hängande där, han blev strypt av hjälmen och förklarades avliden på Gävle Sjukhus.
En sån himla tragisk olycka!

Men vart var "pedagogen"?
Jo, hon gick och hämtade tidningen flera meter bort från förskolans gård. Hon såg inte olyckan.


Jag har jobbat på många förskolor och har flera gånger upptäckt brister i "pedagogernas" sätt att ha tillsyn över barnen. Vissa "pedagoger" anser att det är viktigare att gå och hämta kaffe eller något annat än att vara nära barnen.
När man är ute på gården och alla barn leker och har skoj så står ofta "pedagogerna" i en klunga och pratar om oväsentliga saker och har inte ett öga på barnen. Händer en olycka så är sannolikheten stor att dom inte kommer kunna se den.

Som ett exempel så kan jag ta en förskola bara ca 1 mil från där jag bor. Jag har haft många vikariat där.
Det är en liten förskola, med en liten utegård som bara sträcker sig åt ett håll. Gården går alltså inte bakom några husknutar eller liknande.
Varje gång jag har jobbat där och stått ute så har de övriga i personalen ALLTID stått med ryggarna MOT barnen och snackat med varandra. Samtalen kan handla om allt från bästa bantningssättet till hur det gick för någon att gå till frissan.
Ingen vuxen står vid gungorna när barnen gungar, ingen står vid rutschkanorna eller klätterställningen, ingen är vid staketet NÄRA VATTNET och håller koll.
Detta är inte vad jag kallad god tillsyn.

"MEN DET ÄR JU FÖR STORA BARNGRUPPER OCH FÖR LITE PEDAGOGER!!"
Det får man höra ofta.
Jag skiter i hur stora barngrupper det är, för antalet barn SKA inte kunna dra ner säkerheten och tillsynen!
Om det nu är många barn i vissa grupper så borde det vara en större motivation till att hålla mer koll, inte göra en omotiverad!

Sen så har vi ju säkerheten inne..
Oskyddade vägguttag, dörrar utan skydd osv osv..
VEM går igenom förskolorna 1 gång per termin och kollar säkerheten? Knappast någon.
Tyvärr så lär det ofta ske en olycka först innan något händer och säkerheten skärps till.

Ett tips till alla föräldrar; Besök era barns förskolor, ta en rundtur, gå runt och kika på hur säkerheten är just där. Skriv ner vart du upplever brister och kontakta förskoleschef.


Nu vet ju jag också att olyckor sker och att det kan bero på barn som nyss lärt sig gå eller barn som halkar omkull osv, men detta inlägg riktar sig mest mot de allvarliga olyckorna som sker.

Kommentarer
Postat av: Elin {Mamma till Theo och änglarna Meja och Svea}

Jag förstår precis vad du menar och på de förskolor jag har vikarierat på så har pedagogerna också bara stått i en klunga och druckit sitt kaffe och pratat med varandra..



Och eftersom jag vet om det så när min son skulle börja på dagis så gick jag igenom den avdelningen han gick på och kollade hur det såg ut med allt och där har dom varit jäkligt duktiga! Men sen så är hans avdelning rätt så nyöppnad (dom hade precis öppnat när min son började) Det är synd att inte alla tar sitt jobb på större allvar när det är liv man jobbar med.

2011-11-03 @ 15:58:38
http://pruppen1987.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0