Flåsarn- -

Vill du att nappen ska ersätta tryggheten från dig som förälder?

Vad finns det för anledning till att barn över 3 år använder napp både dagtid och kvällstid?

Själv blir jag helt förskräckt när jag ser "stora" och uppenbart friska barn med napp i munnen och kan inte låta bli att undra, varför?!
Varför har inte barnet slutat med napp?
Har det med trygghet att göra eller latheten hos föräldrarna?

Jag tror både och. Vissa föräldrar är för lata för att ge sitt barn den trygghet den behöver.

Barn föds inte med napp, men många av oss föräldrar introducerar nappen redan strax efter födseln pga olika orsaker, t.ex för att bebisen inte ska gråta non-stop.
Sen är det också så att risken för PSD minskar om bebisen har napp när den sover.
BEBISEN JA! Inte 2 åringen, 3 åringen ELLER 5 åringen.

Det är ingen nyhet att barnet kan få bettfel om det använder napp för länge och för mycket.

Min dotter använde både napp och snuttis från att hon var 3 dagar gammal, inget jag ångrar att jag tillät eftersom hon slutade med nappen innan hon blev 3 år. Nu vet jag inte exakt hur gammal hon var när nappsugandet tog slut, men det var ett bra tag sedan i alla fall. Snuttisen har hon fortfarande kvar eftersom att hon använder den som täcke, filt osv, så den får hon ha så länge hon vill, för så vitt jag vet så skadar inte den tänderna.

Hur reagerar DU när du ser ett barn i åldern 3-6 år ha en napp i munnen?



En sovande nappunge, ca 1 år gammal.

Kommentarer
Postat av: Katrin

Tycker också det är hemskt med för gamla barn som har napp. Jag fick Kristoffer att sluta med napp vid 1,5 års ålder. Tyvärr tyckte väl Sågen att det var jobbigt när han grät så han fortsatte ge nappen och raserade allt jag jobbat med. Alltså hade Kristoffer napp tills han var 3-3,5 år istället innan vi äntligen fick bort den igen. Robin slutade med napp strax efter han fyllt ett och det gick hur bra som helst... tror han var för liten för att liksom sakna den. Skulle må dåligt om det visar sej att nappanvändandet ger mina barn knepiga tänder och bett. Tack och lov ser allt fint ut med Kristoffers tänder, enligt tandläkaren =)

2012-01-06 @ 11:43:33
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag tycker det ser fult ut. När ibland t.o.m barn som ser ut att vara 5 år har napp inne på affärer och allt.

Ren lathet handlar de om

2012-01-06 @ 11:43:40
http://lindbergm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0