Flåsarn- -

Varför festa varje helg när man är förälder? Är inte barnen viktigast?

Jag förstår allvarligt inte hur man orkar festa varenda helg, speciellt om man har barn.
Tröttnar man inte på det i längden? är det lika roligt varenda gång?
Och om det slutar i kaos för det mesta, varför lär man sig inget av det?

Och orka köra "varannan dag" grejen med sin partner.. t.ex om jag festar på Fredagen så får Ante festa på Lördagen. Ehmm..

Jag älskar att festa, jag älskar att dricka alkohol med mina vänner och ha skitkul, verkligen. Men, det får inte gå till överdrift, därför festar jag väldigt sällan nu för tiden, max 1 gång var 3:e månad ungefär, om ens det.
Och när jag väl festar, då gör jag det rejält.
För mig finns det ingen som helst anledning till att supa till det varje helg och lämpa över ansvaret om Maya till någon annan.

När helgerna vankas så är jag faktiskt dödstrött och ser fram emot några dagar med bra sömn, och mysiga stunder med min dotter och min karl. Det sista jag tänker på då är att festa.

Om jag ska festa så ska det helst planeras minst 1 månad innan, för då hinner jag peppa mig själv inför det.

Det viktigaste i mitt liv är att få spendera tid med min dotter, dagarna och åren springer ju iväg snabbt nog ändå, vore dumt att slösa bort dom med alkohol varje helg.
Och jag tror att Maya trivs bättre med en pigg och glad mamma på helgerna än en trött och bakis morsa.

Om man som förälder festar väldigt ofta så borde väl omgivningen reagera?
Eller kan det vara så att omgivningen tycker att man är värd allt festande eftersom att det är sååå jobbigt att ta hand om sitt eget barn?
"Du är värd lite egentid gumman/gubben, så som du jobbar och står i på veckorna"

Klart alla föräldrar behöver egentid, även de som inte arbetar. Men använd då den där egentiden till att vårda dig själv eller ditt förhållande.




Innan Maya kom till världens så festade jag varje helg, så fort jag fick chansen. Tack och lov har man vuxit upp en del på dessa 4 år.

Kommentarer
Postat av: Elin W

Förstår inte heller det där med att festa var o varannan helg när man är förälder.. Har vänner som jobbar heltid o knappt ser sitt barn i veckorna, ändå är dom ute på fest, åker på konserter mm mm nästan varenda helg.. Och är det inte fest eller nåt så lämnar dom bort barnet ändå för att få en slappastund och går på puben o dricker några öl..

Fast värre tycker jag ändå är när de har fest hemma och INTE har barnvakt...

2012-01-08 @ 10:47:22
Postat av: Jeanette

Jag håller med dig fullt ut lina i ditt inlägg....

JAg är en förälder som inte kan dricka alls i barnens närhet eller om jag vet att det är min helg att ha dom hemma.

Tiden är för kort för att kastas bort med våra barn, man måste ta vara på tiden inte kasta undan den till skit som ändå förstör kroppen.

Kramis

2012-01-10 @ 07:13:19
Postat av: Anonym

så jävla fjantigt o hålla på o försöka skuldbelägga de föräldrar som unnar sig lite fest. det är väl upp till var och en om de vill festa eller inte, de är inte sämre föräldrar för det! Livet behöver väl inte ta slut bara för att man är förälder. tycker även att ni ska tänka på hur det görs skillnad på kvinnor och män i sammanhanget, en mamma som festar ses som synnerligen oansvarig, är det verkligen samma skuld som läggs på fäder???



Är inte själv förälder, men det är uppenbart att så fort folk blir det så tenderar de att direkt hålla på o kasta ur sig åsikter hit och dit om hur man bör vara som förälder, som om det finns något slags kriterier, den som uppfyller kriterierna bäst är bäst förälder. och sen ska det tryckas ner hit och dit på andra föräldrar som anses sämre samt lyfta sig själv till skyarna som den bästa föräldern i världen, i form av "ja jag skulle aldrig göra si eller så mot/med mitt barn" osv osv osv såååå jävla fånigt är det!!!!!



Jag kan bara säga att när jag blir förälder ska jag försöka undvika allt vad dessa aktiviteter heter!!!!!

2012-06-01 @ 14:07:17
Postat av: carola

håller med dig till fullo lina och självklart har man rätt att roa sig som föräldrer man varje helg??

Om det är så viktigt kanske man skulle tänkt sig för innan man skaffade barn.

Visst ska man ha egentid som förälder också för det behöver man, vårda sin man/kvinna relation.

Ett bra inlägg tycker jag som nykter 4 barnsmamma:)



kram

2012-06-01 @ 23:20:28
http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0