Flåsarn- -

Lite offig mamma sisådär, jupp det tar vi en cigg eller två på!

Just nu så sitter jag här i min ensamhet och doppar Mariekex i apelsinsaft, det är inte lika gott som jag minns att det var när jag var liten, vilken nit jag gick på.

Maya sover middag(lite sent,jag vet)och Ante har åkt iväg och tränat, såklart.

Jag känner mig lite OFF som morsa nu för tillfället, det känns som om att det enda jag säger till Maya är :
*Nej
*Rör inte
*Bara kolla
*Gör inte så
*Vad i h*lvete gör du?!! (om hon gjort något riktigt fel)
*Gå och lägg dig nu
*Du måste sova
*Plocka upp den själv
*Du kan göra det själv
*Mamma orkar inte, fråga pappa istället.


Jag känner mig rent ut sagt som en skitkass mamma just nu och jag har förbannat dåligt samvete över det.
Men, jag måste få försvara mig själv lite också.
Det är en otroligt jobbig ålder som Maya är i nu, en sorts mellanlandning mellan bebis-landet och stora-barn-landet.
Hon kan mycket själv oftast men ibland så kan hon inget och blir då gnälligare än gnälligast.
En grej som hon har börjat med nu är att så fort hon har ett glas med mjölk,saft eller något annat drickbart i så dricker hon en klunk av drycken för att sedan lägga glaset/muggen försiktigt på bordet så att all dryck rinner ut på bordet och ner på stolar och golv.
Jag försöker på ett bra och pedagogist sätt förklara för henne att så får man INTE göra och jag undviket i den mån det går att inte brusa upp.
Men tyvärr så gör det jag säger ingen nytta alls, ungen fortsätter med att hälla ut så nu gör vi så här hemma att jag och Ante håller i hennes glas eller mugg medans hon dricker.
Jag tror nästan också att det är det hon vill, att kladda kanske är hennes sätt att få vara lite bebis igen.

Nu måste jag också påpeka att jag har absolut inget emot kladd, Maya får kladda bäst fan hon vill med vad hon vill så länge det inte är kattlådan eller hundskit.
Hon får gärna skita ner sig totalt, herregud, det finns ju vatten och tvättmaskin här.

Finns det någon vänlig själ där ute i bloggrymden som kan ge mig ett tips på hur jag kan få min dotter att sluta hälla ut sin dryck?!





Kommentarer
Postat av: Ida

heh, du får väl köra med en sån där "pipmugg" med sånt där "rinna ut stopp" i så det är omöjligt att spilla :-P

2010-04-09 @ 16:35:59
http://ihuvudetpaida.blogg.se/
Postat av: Annso

Häll ut din oxå, fast så att den rinner ner på henne, det kanske ine är lika roligt då. Väldigt opedagogiskt, men va faan ibland känns det som att det bara är sånna saker som hjälper. Känner igen mig väldigt mycket i NEJ,NEJ Å NEJ sägandet, lite tråkigt är det, men förhoppningsvis så går det väl över.

2010-04-09 @ 16:37:24
http://huldahoney.blogg.se/
Postat av: Ida

haha, du bad ju om tips :p

2010-04-09 @ 17:32:33
Postat av: Katrin

dom brukar väl säga att man bara ska fortsätta vara bestämd och säga ifrån.. men vet inte hur bra det funkar. Robin är oxå inne i en sån ålder då han passar på att göra ALLT han inte får HELA tiden.. ibland är det så man bara sätter ner och suckar och inte vet alls vad man ska göra

2010-04-10 @ 00:17:22
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Sandra

tjena Lina :P Sandra här från BF.. har varit med om de där på en förskola en gång, och då hälde vi bara i så pass mycket i glaset/muggen så de var en klunk osså drack den pojken upp det o sen fick han inge mer förns han ville ha mer o dricka. vet inte om de fungerar på Majsan men ett tips iaf :) och om hon får för sig o hälla ut de så är de inte så mkt som rinner ut :P

2010-04-23 @ 18:56:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0