Flåsarn- -

Barn och mobiltelefoner!

Barn i allt yngre åldrar har mobiltelefoner nu för tiden, var och varannan 7-8 åring har en.
Jag kan förstå om man väljer att köpa en billig mobil till sitt barn som går i skolan, men jag förstår inte hur man tänker när man låter 5-6 åringar ha en egen mobil, dyra mobiler dessutom.

Jag tror knappast att barnen får ha med sig mobiler till förskolan och jag tror knappast att barn i den åldern förstår innebörden med att ha en egen telefon.

Varför tror vissa föräldrar att deras barn i sådan ung ålder har nytta av en egen telefon?
Själv så tror jag att det handlar om status.

Man vill visa omgivningen att man har det så pass gott ställt att man kan ge sitt lilla barn en egen telefon av ett dyrt märke med avancerade funktioner.
Jag blir inte ett dugg imponerad. Snarare skrämd..

Min dotter har fått tagit över mina gamla mobiler- för att leka med. Hon har inget eget nr och telefonerna fungerar inte ens.
Nästa år fyller hon 4 år och jag skulle aldrig i min vildaste fantasi ge henne en fungerande riktig telefon i present.

Va fan, jag fick min första mobiltelefon när jag fyllde 13 och gick i 7an, det var tidigt på den tiden.. men tiderna förändras ständigt och barnen ska alltid ha de nyaste spelkonsollerna, nyaste mobilerna och dyraste kläderna, för vad vore dom utan dessa saker?
Jo, utan dessa saker så vore dom barn, så som barn ska vara.
Och det skulle väl vara hemskt?


Som det ser ut just nu så är det vi vuxna som tvingar våra barn att växa upp för snabbt genom att köpa dessa materiella ting. Snart blir det nog populärt att sminka sina 2 åringar varje dag innan man går med dom till förskolan.


bild lånad från google.

Kommentarer
Postat av: Elin

Mycket är grupptryck också.. Vet en mamma som har barn som nu är 10 och 13 år, den yngsta har nog haft egen mobil i ca 2år. Den äldsta har nog haft i ca 3 år. Vet att hon drog på det länge innan barnen fick mobiler, många i deras klasser hade sedan länge innan och grupptrycket blev stort att man måste ha. Kamerafunktionen är viktig för dottern, sonen har inte brytt sig innan men då han började högstadiet blev Ed Hardy mobil väldigt viktigt att ha. Rädslan för att bli retad är stor i de där åldrarna.

Nu bor dom lite ute på vischan och mobilerna har varit väldigt bra att ha. Barnen kan ringa från skolan/vägen hem/kompisen om något händer och föräldrarna får lätt fatt på sina barn när dom är på byn.



Sen kan det gå väldigt fel när barn har mobiler också, som du berört i ett tidigare inlägg fast du tänkte internet där. Det är väldigt lätt för barnen att mobba varandra via sms. Att ta bilder i smyg vid fel tillfällen och lägga på nätet osv..



Jag hoppas att jag kan stå emot om sonen önskar sig mobil om fem år. Men, jag antar att då kommer Alla att ha det. Säker Maya också...

Men ännu så länge, är han bara 3½ och han har inte tv-spel, inte egen tv på rummet, inte dyra märkeskläder, inte massor av leksaker och han är så nöjd med det. Han är ett barn, uppför sig som ett barn och leker med fantasi..

Men, som sagt, det kommer en tid när jag kommer att få ge med mig i mycket, för hans skull..

2010-10-19 @ 07:28:02
Postat av: Katrin

Håller med... skrämmande! Har gjort som du... ungarna har nån gammal nokia 3210 att leka med men som inte funkar alls. Fick också min första telefon när jag var 13. Lagom ålder tycker jag. Man märker nog själv när det är dags för mobiltelefon... beror ju på vad barnet gör om dagarna och så.. behöver han/hon kunna höra av sej ifall han/hon missar buss och så vidare...

2010-10-19 @ 07:40:53
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Elin {Mamma till Theo och ängeln Meja}

Det är riktigt skrämmande det här med när man ska ge sitt barn en mobil. Det är ju på två vis tycker jag.. Jag vill helst inte att min son ska ha egen mobil innan han har fyllt 10-11 år, men det finns ju vissa positiva punkter med att ge dom en tidigare. Man får tag på sitt barn när man behöver det, barnet själv kan få kontakt med en förälder lättare etc. Men sen finns det mycket negativt med att ge dom en mobil tidigare också och jag hoppas att jag inte ska behöva ge min son när han fortfarande är ett litet barn :)

2010-10-19 @ 16:07:05
http://pruppen1987.blogg.se/
Postat av: kallen_

Abonnemang? :)

2010-12-29 @ 11:16:22
http://www.phonehouse.se/
Postat av: Minna

Megafin blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 06:25:35
http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0