Flåsarn- -

Hobbytatuerare, värt att ta risken? Starka bilder!

Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas s.k tatuerare som har sin "studio" i hemmet och gör tatueringar för en billig peng.
Och sällan har väl något lockat så jävligt.

Jag känner flera stycken (inkl jag själv) som har tatuerat sig hos hemmapulare och jag tror att jag enbart har sett 2 bra tatueringar av ca 150-200 st.
Mina två som är gjorda av en person utan studio är inget undantag, dom ser förjävliga ut.

Dessa hemmapulare har köpt sig ett tatueringskit, övar lite på sig själv och någon annan eller på en apelsin och sen kallar dom sig för tatuerare. De erbjuder bra priser och gör allt för att få kunder.
Men sen då? Lämnas det några garantier? Nä.
Och flertalet av dessa människor är villiga att tatuera minderåriga.

Jag tycker att det är synd om de personer som vill ha en tatuering men inte har råd att betala några tusenlappar för en riktigt snygg och tror att de får lika bra resultat hos någon som kör hemma och inte har tillräckligt med erfarenhet.

Vem som helst kan köpa sig ett kit och börja köra hemma.. vem som helst kan tjäna pengar på det. Man behöver inte ens kunna rita fint för att följa en stencil.
Till och med jag skulle kunna tatuera in en blomma på någons fot,rygg,vad,mage..ja var fan som helst, ta 500 spänn i betalning och inbilla kunden att tatueringen är jättefin.

Visst, det är jättekul när man precis har fått en ny tatuering och resultatet ser bra ut.... i början, men sedan när läkningen (om den ens läker) är klar, då är det inte lika kul längre.
Det kan bildas ärr, det kan smetas ihop och i värsta fall så kan man få en sjuhelvetes  jävla infektion.

Jag önskar att alla hade vett i skallen att bojkotta dessa hemmapulare och istället spara ihop några tusen och sedan besöka en BRA studio med BRA rykte och tatueringsartister som alla vet vilka de är och sedan gå därifrån med en FIN tatuering med GARANTIER om ifyllnad.

Jag älskar tatueringar och har några själv.. jag smider ständigt planer på nya, men ekonomin sätter lite stopp för mina drömmar just nu. Men en vacker dag så ska mina armar prydas av konstvärk från RIKTIGA tatuerare.

 

 

 

 

När ni ska tatuera er så vill jag att ni tänker på följande:

*  Har tatueraren sterila nålar,arbetsplats(bänk,bord etc) och handskar?

*Finns det en pärm med bilder på tidigare tatueringar som denne har gjort?

*Kan tatueraren lämna referenser?

*Hur är rykten kring tatueraren? Hör dig för bland folk!

*Kör den hemma eller i studio?

*Billig eller dyr? är personen billig så är det bara att vända på klackarna och gå.

*Hur klarar han/hon av skuggningar?

*Tatuerar han/hon minderåriga?

*Vad använder dem för typ av färger? är dessa allergiframkallande?

 

Jag vet vilka studios här i Gävle som har bra rykten och jag vet vilka jag kommer besöka i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Katrin

Killen som tatuerade mej hade studio hemma och var väldigt billig efersom han inte hade någon lokalhyra att betala. Men jag är nöjd med min och han varmycket noga med hygien. Nu idag faktiskt öppnar han Twister Tattoo på Brunnsgatan på söder =) Så nu blir han nog dyrare =/ Men då hade jag sett mycekt som han hade gjort innan och han hade pärmar och hemsida och allt. Han är kanon =)

2011-05-02 @ 07:43:54
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller helt med dig. Nu för tiden när man är lite äldre så skulle jag aldrig gå till en "hemmapulare" alla tre ggr har jag gått till samma studio och det tänker jag fortsätta med. Jag är t.o.m. så fjompig att jag hade nog inte gjort en tatuering i BB-huset som Christian gjorde eftersom jag inte har en aning om vem tatueraren är...

2011-05-03 @ 21:52:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0