Flåsarn- -

Korv och köttfärs i all ära, men nu vill jag testa nå annat!

Eftersom att man är en småbarnsmorsa som lever ett relativt vanligt Svensson liv ( dock utan villa och vovve) så blir det lätt att man hamnar i den där middagsslentrianen då det jämt är samma gamla vanliga mat som serveras på köksbordet.

Jag önskar att jag kunde briljera i köket och ge er, mina läsare, världens godaste recept och lite snygga matbilder här på bloggen, tyvärr så är det inte så.
Jag är apdålig på att laga mat.
Om jag steker köttbullar (ja, köpta) så blir de alltid så där konstigt svarta.
Kokar jag makaroner så blir dom alltid överkokta.

Jag hatar att göra pannkakor också.
Smeten är lätt att göra.. men sen då, det där med att stå och steka en pannkaka efter en i typ tusenmiljoner år är inte riktigt min grej.

En typisk middagsvecka hos oss kan se ut så här:

Måndag: Lasagnette med sallad.
Tisdag: Spagetti och köttfärsås
Onsdag: Falukorv, makaroner och rivna morötter.
Torsdag:Kyckling och ris på olika sätt,sallad.
Fredag: Pommes och korv.

Jag behöver tips och idéer på god och lättfixad middagsmat!

Avsäger mig vänligt men bestämt recept på linsgrytor och pölsa.



Kommentarer
Postat av: Ida - Nagelteknolog

kebabgryta & ris, tacogratäng, korvstroganoff & ris, ugnspannkaka, lax är ju enkelt att tillaga & gott till både potatis, ris osv.. :-)

2011-10-27 @ 00:03:18
http://ihuvudetpaida.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Om ni äter lax, så kan du ju ta min laxrätt, den är lite sötare io smaken och ganska speciell med sina råvaror. Dock så kan du ju alltid få testa :D

2011-10-27 @ 08:16:28
http://lilytheflower.blogg.se/
Postat av: Katrin

Alex brukar göra nån slags makaronigratäng... jättegott blir det =)

2011-10-27 @ 08:20:22
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Linnsey

Kycklinggryta, jätte enkel! Kycklingfiléer och bacon som du delar i bitar och steker, om ni tycker om champinjoner kan man ha i sånna med, sen på med grädde , soya och peppar, servera med ris och nån god sallad. Det är en favorit här hemma ;)

2011-10-27 @ 10:44:37
http://linnsey.bloggplatsen.se/
Postat av: josefine

zucchinigratäng!

Enkelt som f*n! Stek köttfärs med lite grillkrydda eller så, i med skivad zucchini i en form, på med köttfärs, på med mer zucchini, kanske lite tärnad paprika, lite grädde eller creme fraishe eller så på, sen mozarella längst upp.. in i ungen en 25-35 minuter.. Tadaaa :D

2011-10-27 @ 12:26:51
Postat av: Elin W

Jag brukar steka tjocka pannkakor när jag gör det, men orkar bara 1 max 2 och då behöver man inte stå o steka massvis :)

Annars kan man ju göra tjockpannkaka i ugnen..

Våfflor äter vi lite då o då, och risgrynsgröt.



Er meny ser väldigt mycket ut som våran annars, är hur oinspirerande som helst att laga bara till oss två..



Kassler är annars nåt som är lätt att få till, förr brukade jag göra sån vitlöksinbakad kassler i ugn, enkelt och gott som sjutton.. Ibland brukar det bli kasslerskivor med ananas och ost på i ugnen. Kasslergratäng brukar jag göra med, tar lite längre tid då man ska hacka grönsaker o lök men är superenkelt och gott.

Kålsoppa med köttfärs och potatis är jättemums.

Köttfärslimpa, enkelt snabbt gott.



Min absoluta favorit just nu är ändå paltbröd o fläsk/bacon o vitsås. :)



Sjömansbiff gjorde jag mycket förut men nu var det länge sen.. Det är gott och enkelt med.



2011-10-27 @ 22:13:37
Postat av: Nadja

Köttfärssoppa är gott och enkelt. Och man gör en stoor kastrull så man har i minst en vecka! Den blir godare när den stått ett par dagar.

Jag brukar ha i stekt köttfärs, potatis, majs, morötter.. ( ha i vad du själv tycker om ) vatten, mycket chilisås, mycket paprikakrydda, kalvfond.. Ja släng i vad som passar, det som är bra : )

2011-10-28 @ 07:25:04
Postat av: ida

broccoli och blomkålsgratäng. med kassler eller backon i. obs när jag gör kletet man häller över gör jag inte vanlig rednng med mjöl. jag värmer upp grädde i en kastrull.får ej koka. och sen rör ner riven ost. min apselut bästa rätt! googla på lchf broccoli och blomkålsgratäng! ohyeeee

2011-10-29 @ 13:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0