Flåsarn- -

Med fokus på att må bättre!

Hej, god morgon och god förmiddag.
 
Har inte haft så mycket att skriva om senaste tiden eftersom att livet i stort sett har stått stilla eller gått runt i samma gamla ekorrhjul.
Men nu ni....!!
 
Har en nära vän som jag satt och drack kaffe med för ca 2 veckor sedan och hon berättade att hon hade börjat räkna kalorier med hjälp av en app. 
Jag skrattade högt åt henne och sa " du kommer bli fixerad,skadad..sjuk.. Du kommer inte kunna tänka på annat".
Men jag önskade henne lycka till och hoppades att hon skulle fixa det.
 
Så.. förra tisdagen så vaknade jag på morgonen och fick känslan av att det fick vara nog. Det får vara nog  med allt dåligt, depressioner, slappande och godsaker. Och eftersom att jag har testat det mesta men inget har passat mig så tänkte jag ge kaloriräknande en chans (självklart tillsammans med motion).  Nu sitter jag här på den 10:e dagen, fixerad vid kalorier. Haha... 
Jag motionerar varje dag och väger det jag äter.
Men, inte en endaste gång har jag känt något sötsug eller en känsla av att vilja sluta.
Jag slöt ett avtal med mig själv när jag började :
 
*Jag behöver inte utesluta vissa maträtter om jag inte vill.
*Rör på dig varje dag
*Tänk på om det är värt att äta den där grejen du har framför dig
*Kör på trots om du känner dig trött,sliten och jävlig.
*Börja långsamt och öka distansen när DU vill.
 
Som det står ovanför så väljer jag att inte utesluta potatis,pasta eller bröd.
Varför? Jo, jag väger det jag äter, ser till att inte överstiga kaloriintaget för just den måltiden och är noga med att bara äta det som får plats på en assiett.
Ris däremot kommer bli ett stort Nej, här hemma, iaf för mig. Fick en chock igår när jag såg hur mycket kalorier 100g ris innehåller. 
 
Igår hade jag en dålig dag, både psykiskt och fysiskt.. hade en jävlig natt med smärtor i magen, sådana man får om man har magjsuka och eftersom att en av mina stora fobier är att kräkas så gick jag runt och mådde dåligt psykiskt hela dagen. Men jag släpade ut mitt arsel på en kort promenad och 6ggr upp och ner i kyrkotrappan. Kände mig glad efteråt. Glad för att jag inte lät måendet ta över.
 
Idag är det Fredag och imorse efter att Maya hade gått till skolan så invigde jag motionscykeln som vi lånade av mamma igår, 6 km fick det bli. Fler turer på cykeln kommer det bli under dagen. Cykla är roligare än att gå!
Och som sagt, helgen börjar ju nu.. och då vill man ju som svensk oftast ha fredagsmys och lördagsgodis. Och vet ni, det skiter jag i. Jag räknar ändå allt jag äter och motionerar. Morötter och dip ikväll och imorgon har jag lovat mig själv att det är OK att äta lite choklad eller något. 
 
 
Och en sak är säker...
 
Man ångrar aldrig att man har motionerat /tränat! Däremot kan man ångra att man istället valde att ligga i soffan och slappa.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så glad att du hittat något som du trivs och mår bra av! Bra kämpat 💜

2015-03-20 @ 10:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0