Flåsarn- -

Förlossningsberättelse (tillfällig)..bilder oxå..

Måndagen den 8/10 vaknade jag kl 05:30 i vanlig ordning för att släppa ut katten..
kände då att jag hade typ som mensvärk.. men det gjorde inte så jätte ont så jag tog det lugnt o duschade.. klädde på mig..åt frukost osv..
Började försiktigt väcka Andreas vid kl 8 nån gång tror jag.. då började det göra mer o mer ont..
Han vart arg.. fattade inte riktigt vad jag sa..
SMS:ade sedan pappa o mamma..o andreas mamma..
o skrev att nu måste det vara på G.
Pappa ringde på engång o skrek:"JAAAAAAAAAAAAA!!" i telefonen..

Efter mkt tjat på Andreas så klev han upp ur sängen o duschade..
Andreas mamma ringde kl 9.30 typ o sa att Andras morfar skulle åka o hämta oss för att skjutsa oss till förlossningen..
Andreas snabbade sig med att äta lite nudlar.. sen tog vi våran väska o begav oss ut..
satte oss i bilen o åkte iväg..

10.40(tror jag) blev vi inskrivna på förlossningen.. dom tog CTG-kurva m.m..
sammandragningarna kom lite oregelbundet men var starka.. har för mig att dom kollade om jag var öppen..vilket jag isåfall inte var.
Eftersom att jag dagen efter egentligen skulle ha gjort överburenhetskontroll så fick jag göra det nu istället..
ULet såg bra ut..
När klockan var ca 12 så skickade dom ut oss på promenad..
så vi gick ner på stan.. till MC Donalds o åt en varsin cheeseburgare.. mina värkar kom nu tätare o gjorde väldigt ont.. var tvungen att stå still vid varje värk..

KL 13.20 var vi tillbaka på förlossningen..
mina värkar gjorde så ont så jag inte kunde sitta eller stå..o dom kom var 3:e minut ca..
Fick komma in på undersökning igen o dom tog CTG en gång till..
Helt plötsligt så kom en barnmorska in o hämtade oss "ni ska få byta rum"..
vi följde henne bort mot förlossningsrummen.. o fick gå in i nr 3 (om jag inte minns fel)..
när jag såg baljan där bebisen får ligga så fick jag en ångest attack..
Barnmorskan tog fram sånna där "snygga" trosor till mig o en sån där rock eller vad man ska säga..
Sen minns jag inte så mkt mer än att jag fick prata med nån kvinna om smärtlindring m.m..
o att vi bestämde att jag skulle få Epidural..
så hon hämtade narkosläkaren som kom upp..
jag fick lustgas medans dom lade EDA:n.. kändes inte nåt.. men herrejesus vad lustgasen var härlig!
Då tror jag klockan var vid 16-17 nån gång..
EDAn kändes bra o värkarna underlättades en hel del..fick ett gå bord att stödja mej mot eftersom att jag hellre ville röra mig än att ligga ner..
Det kom in folk hela tiden för att känna..
eftersom att jag inte kunde slappna av under dom vaginala undersökningarna så fick jag andas lustgas då..men det gick endå dåligt..
var inte öppen nå.. men lite mjuk var jag nog..
Sen har jag lite mer minnes förlust..

När klockan var runt 18 Så kom dom in o skulle undersöka mig vaginalt igen.. då hade det tydligen hänt lite grejer.. det gjorde ont som fan vid varje undersökning iaf..
Dom beslutade sig för att ta hål på hinnorna så att vattnet skulle gå..
men jag fick inte reda på det på engång.. utan jag hör dom säga"det gick inte nu.. hinnorna är fortfarande hela,vi måste in igen"..
Då vart jag lite rädd..
men helt plötsligt så kände jag hur det forsade en massa varmt vatten längs benen o i sängen.. *äckligt*
Efter det fick jag ta på mig en super stor binda.. Då sa dom till mig att vattnet var missfärgat.. då blev jag lite rädd igen..
Men när man kollade bebisens hjärtljud o rörelser så blev dom bättre efter att man tagit håll på hinnorna.. så det var ju bra iaf..
Men så skulle jag gå på toa o kissa..när jag var klar så upptäckte jag att nåt hängde ut mellan benen så jag röck där i sladden.. hårt oxå.. men den satt ju riktigt fast alltså..
Kom tillbaka in i förlossningsrummet o ringde på signal grejen..dom kom in o kopplade ctg igen o då berättade jag o Andreas om det där med sladden..då fick jag reda på att det var skalpelektroden som dom satt på bebisens huvud..

Sen vart mina värkar olidliga, EDAn som dom hade lagt funkade inte längre o dom försökte fixa den.. men det funkade inte.. jag minns inte så mkt mer än smärta o lustgas under de kommande timmarna..
Från ca kl.20 till kl 00 på natten så är allt ett stort svart hål typ..
Jag minns att Andreas sa: "20 minuter till får du hålla igen.. för då får jag o bebisen samma födelsedag"..

Att öppnas gick segt.. otroligt segt..
När klockan var runt 04 på tisdag morgon den 9:e så fick jag krystvärkar..riktigt starka.. jag skrek som fan av smärta..tror jag aldrig har skrikit så mkt i hela mitt liv..
Andades lustgas hela tiden o blev riktigt borta..började se "The 70´s Show"pausfilmer mitt i lustgas ruset..började må riktigt illa oxå av lustgasen.. men dom sa åt mig att fortsätta använda den..
Tillslut så kändes det som att hela min främre sida av kroppen skulle spricka.. o jag skrek åt barnmorskan "VA FAN GÖR DU MED MIG MÄNNISKA?! VA FAN GÖR DU MED MIG?!!"
fick då till svar:"Inget Lina.. jag gör inget"..
"MEN VA FAN GÖR DU DÅ?!!"skrek jag tillbaka..
"Men Lina,det är bebisens huvud du känner"
Då tog jag mina sista krafter o krystade ut bebisen...EN FLICKA... o herregud.. det skulle ju bli en pojke...
Hon föddes 04.35 9:e oktober..på sin pappas 20 års dag..

Jag fick sys 4 stygn.. egentligen 3.. men hon glömde knyta så det blev ett extra stygn.

Våran flicka vägde 4136 gram o var 54 lång.



SKA SKRIVA EN BÄTTRE VERSION MED MER KOLL PÅ TIDER OSÅ NÄR JAG FÅTT INTERNET HEMMA O DÅ JAG HAR BÅDE ANTE O JOURNALEN VID MIN SIDA.
Hoppas denna dög så länge.



Lite duktig var man nog iaf när man klämde ut den där bebisen :P

Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej hej,
snubblade in hos dig =0)
Kul att läsa förl. berättelsen! Har själv en son född 30/9-07.
Kramar

2008-02-13 @ 18:00:30
http://ninnasblogg.blogg.se
Postat av: Ida

Jag är extremt stolt över dig Lina.. Jag skulle aldrig klara av det, så du får stå för barnafödandet/fortplantningen i vårat "gäng" :p

2008-02-13 @ 22:23:49
http://ihuvudetpaida.blogg.se
Postat av: Malin

Jag vet att det är kanske liiite sent att skriva detta nu men.. vafan!! GRATTIS! : )

2008-09-22 @ 14:59:50
http://deafeem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0