Flåsarn- -

Vad ger dig rätt att förstöra barnens jul?




Min pappas sambo skrev några kloka ord angående alkoholintag under julhelgen, och jag tänker nog göra detsamma, sen om orden är så kloka, det vet jag inte.

För mig blir det en helt vit jul, varken starkglögg eller någon julöl kommer slinka ner.

Julen är barnens högtid och varför ska då vi vuxna alltid förstöra just den mysiga julstämningen med att bli onyktra framför våra och/eller andras barn?
Vad har vi som vuxna för rätt till att förstöra julen?

För det är just det vi gör om vi väljer att dricka oss  fulla, vi förstör julen för barnen och kanske för någon annan vuxen.
Utan att man vet om det så blir man den där högljudda personen som ska starta högljudda diskussioner som alltid urartar och blir till bråk.

Många kanske börjar dricka när barnen har gått och lagt sig, men det är heller inte okej enligt mig.
Tänk om barnen vaknar då och kliver upp ur sängen, går till vardagsrummet och där sitter pappa med en öl i handen och huvudet hängande ner mot bordet.
Eller, ett spädbarn vaknar och ingen hör denna lilla pga hög musik och mycket stoj och stim, tillslut kanske mamman går i väg till bebisen,hon lyfter upp barnet för att byta blöja och ramlar sedan omkull. Hon var för full.

Det är inte värt det. Julen handlar om så väldigt mycket mer än alkohol.
Gemenskap,traditioner,kärlek,vänskap och fred.

Jag är 23 år och jag väljer att avstå helt från alkohol under julens dagar, mest för Mayas skull men även också för min egen skull och de jag ska fira jul med.


Tyvärr, så har jag själv levt mitt upp i detta... jag har firat jul med folk som har blivit alldeles för fulla och som förstörde allt.
Inget barn ska behöva uppleva det.

Alla barn har rätt till en mysig jul med kärlek.


Hur kommer ni göra på julen?

Ta ställning du också!



Kommentarer
Postat av: Malle - Hockeyfru

riktigt bra skrivet, håller med!

2009-12-20 @ 12:14:35
http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: catarina

tårögd (jag vet ju också en del av dessa minnen du menar), glad och alldeles varm att du är stark att förändra den verkligheten för Mayas skull. Du är bäst. Kram:)

2009-12-20 @ 12:25:07
http://chinaconinas.blogg.se/
Postat av: Sågen

SV: Inte alla föräldrar som bråkar när dom dricker de är de ja menar med att barn som har föräldrar som dricker på julafton har de säkert minst lika roligt som har föräldrar som inte dricker man kan inte dra alla över en kam när de gäller de där för alla är vi så olika hoppas ja annars vore världen katastrof

2009-12-20 @ 13:06:28
http://fredrik.sågström.se
Postat av: Katrin

Håller helt klart med om att man inte ska dricka sej berusad när man har barn med, oavsett om dom sover eller är vakna. Men mina föräldrar har ibland tagit nån julöl och lite sånt där men jag har aldrig sett dom berusade på julafton... inte annars heller för den delen. Tycker man kan få ta sej nån öl men utan att dricka sej full. Kanske räcker med en öl?

2009-12-20 @ 13:20:45
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: catarina

För många barn är berusningen ändå jobbig oavsett om man håller sams. Mamma och pappa agerar inte som vanligt. De känns inte som vanligt. Vad det är kan barnet inte ta på förstås. Oavsett om föräldrarna bråkar eller är glada påverkar alkoholen barnet på något sätt. De som råkar ut för sorgligheter, gräl i och med föräldrars drickande påverkas naturligtvis sämre än de barn som har "lyckliga berusade föräldrar". På julen tycker jag iaf att det är sundast att låta barn få en så avslappnad och lycklig jul som möjligt, utan alkohol försvinner en olustighet eller förundran hos barnet iaf. Jag är uppväxt med helt vita jular och jag tänker ge mina barn det. vart går förresten gränsen på ölintaget? Låter vi barnen bestämma eller vi? Det är ett vuxet sätt att se på begreppet enligt min mening. Och vidhåller att alkohol inte alls behöver vara en jultradition och vi för över våra traditioner till våra barn. De gör som vi gör. Jag vill iaf att mina barn också avstår alkoholen på julen när jag får barnbarn. Kanske inte mina barn då är så lyckligt lottade att de kan avgöra gränsen på när ölen blir för många.

2009-12-20 @ 16:22:28
http://chinaconinas.blogg.se/
Postat av: Katrin

menade bara att man kanske kan göra som jag och mina föräldrar gjort om man vill.. alltså jag och mamma kan dela på en öl till maten och sedan är det bra. det märker väl inte barn av och det lilla gör ju inte att man agerar något annorlunda liksom. menar bara att man kan visa barnen i tidig ålder att dricka får man göra när man vuxen om man bara gör det lite grann. man ska inte behöva svsrtmåla allt som har med alkohol att göra för då blir det väl ännu mer skoj för barnen att prova "det förbjudna" när dom blir tonåringar... jag är uppvuxen med föräldrar som tagit sej en öl någon gång ibland. inte ofta alls och inte så dom blivit berusade i närheten av oss barn... men jag tycker alltid det har kännts okej. tycker inte man ska göra så stor grej av det så länge det sköts på ett bra sätt

2009-12-20 @ 23:41:12
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: catarina

Du har missat poängen i vad iaf jag menar och det är hur vi skapar traditioner här och nu. För mig är min barndoms jular traditionellt vita, vilket jag förespråkar även nu som vuxen. Även om jag kan hålla mig till att dricka en halv folköl också så betyder inte det att mina barn klarar av det när de blir stor, men ändå köper alkohol till julen eftersom det är tradition? Tanken handlar bara om att om fler väljer att ändra traditionen nu och att alkohol inte är en av traditionerna på julaftonen så kanske den traditionen försvinner mer och mer i framtiden och hjälper framtida barn. Tanken är stor och god och kanske naiv men jag är av det hoppet att vi faktiskt kan förändra världen!

Debatten handlar inte om er som kan dricka på ett bra sätt utan den handlar om något helt annat och är inte alls meningen som ett påhopp eller en predikan. Bara ett växande hopp om förändring.

2009-12-21 @ 10:39:03
http://chinaconinas.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jättebra skrivet :)

2009-12-21 @ 21:02:01
http://lacamela.blogg.se/
Postat av: CRAZYANGEL [mamma till Milton&gravid]

Jag håller helt med dej! Jag har själv växt upp med en pappa som är alkolist och har en viss avsky till alkohol. Så länge det äunder kontroll, nån öl sådär kan det vara ok. Me det spårar så lätt ut och innan kvällen är över än nån dyng..



När det kommer till barn så tycker jag oxå att man kan avstå för deras skull.. Nu är ju jag gravid, men jag skulle ALDRIG dricka om även N drack. Nån av oss måste iaf altid vara nykter och vid fullt medvetande.. Har man väldigt småbarn hoppas jag man är smart nog å avstår, som du säger kan dom ju vaka..

2009-12-22 @ 18:01:39
http://crazyangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0