Flåsarn- -

Skillnaden på kvinnor och män i barnomsorgen..



Sorry för min dåliga uppdatering men jag har haft fullt upp med att jobba och pyssla om min familj :)


Något jag har tänkt på den senaste tiden när jag har jobbat föressten är hur MYCKET mer accepterat det är när killar som jobbar inom barnomsorgen leker med barnen.
Alltså, killarna kan sitta och leka med barnen utan att bli störda, ingen säger åt killen att t.ex Nu får du ta disken, och ingen kollar snett på killen.
Däremot, skulle jag som tjej sätta mig ner en längre stund och leka med något/några barn så får jag direkt en massa blickar och tillsägelser om ditten och datten som ska göras.
Va fan, det är väl inte så att vi kvinnor inom barnomsorgen MÅSTE ta hand om disken,torka borden osv? Killarna kan ju göra dessa saker lika väl som vi.
Det är nästintill tabu för oss kvinnor att ta oss tid med barnen... allt annat måste ju hinnas med. Inte undra på om barnen känner sig bortglömda i bland.

När jag jobbar är jag noga med att leka med barnen OCH göra de "sysslor" som behövs göra, jag anser att man hinner med allt bara man planerar sin tid noga.

Nåja.. nog snackat om det.

Maya med moster Lova,27/9-09, Mackmyra.

Kommentarer
Postat av: Ida

haha, härlig bild på maysan!

2009-09-29 @ 22:47:09
http://ihuvudetpaida.blogg.se/
Postat av: catarina

bra disussion! Och dessutom när det pratas så mycket om könsfördelningen och man arbetar på dagis med att behandla pojkar och flickor så lika! De vuxna är ju alltid förebilder ändå. barn gör ju inte som de blir tillsagd utan som vuxna gör. Att det inte är mer debatt om detta om det verkligen är så som du menar kan inte jag förstå.

2009-09-30 @ 08:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0