Flåsarn- -

Sen avnavling - för barnets skull!


Jag fick en fråga i förra inlägget om vad sen avnavling betyder och tänker försöka svara på det så gott jag kan så här mitt i natten med tröttmössa på.




Tänk dig att du ligger kopplad till en maskin som hjälper din kropp att pumpa runt blodet. Blodet kommer ut i din kropp, in i maskinen och sedan in i din kropp igen. Skulle någon eller du stänga av den där maskinen så vore det ju bra om all blod som finns kvar i maskinen hinner pumpas in i din kropp igen, annars kan det ju sluta illa.
Precis så är det med en nyfödd liten bebis.
När barnet föds och tar första andetaget så "behövs inte" moderkakan något mer och moderkakan pumpar på bara några minuter in det sista blodet in i navelsträngen och sedan vidare in i barnet.
När blodet är borta från navelsträngen och har slutat att "pulsera" så blir den vit och slapp och DÅ kan man klämma den med t.ex en peang och klippa av den = sen avnavling.

Allt för ofta så hinner navelsträngen klämmas och klippas innan barnet har tagit sitt första andetag och då har inte moderkakan någonstans att pumpa det blod som finns kvar och allt går förlorat, barnet blir fråntagen rätten till sitt eget blod- välbehövt blod som är fullproppat av stamceller. = tidig avnavling

Enligt många forskare så kan tidig avnavling påverka barnet negativt i framtiden eftersom att barnet har gått miste om så många viktiga stamceller.


Kolla på videoklippet nedan och läs det som står
(engelsk text).


 

Hoppas att svaret duger lite grann i allafall, jag får skriva utförligare någon annan dag annars :)


Kommentarer
Postat av: Elin

:thumbup:

Tack för förklaringen, nu hänger jag med :-)

2011-01-07 @ 09:03:11
Postat av: Karin

Fast tex som i mitt fall så hade min dotter navelsträngen ett varv runt halsen, och hade bajsat i fostervattnet, så de navlade av henne fort och sprang iväg med henne för att fläkta igång henne med syrgas, annars hade hon inte andats alls.

Tror inte alls på att det påverkat henne nåt alls utan hon har utvecklats precis som andra barn, hon är till och med bland de bästa i klassen på inlärning osv, och hennes längd är i övre skalan, så

vad är det barnen missar enligt dig?

Sen är det bara i såna fall jag beskriver (om fara ligger för barnet) som dom navlar av barnet tidigare än att navelsträngen slutat pulsera, navlar dom för tidigt så kan det blir blödningar osv,

2011-01-07 @ 21:36:11
Postat av: Flåsarn-En tigermamma med humor!

Karin: Medtagna barn och barn som föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.Men oftast så prioriteras dessa barn tidig avnavling för att fort tas ut till akutrummet.

Även om de är i behov av livsviktig vård så ger varje extra sekund med navelsträngen intakt till mer viktigt blod och syre.



Det går att avnavla sent trots navelsträng runt halsen, läs gärna om det : Somersault maneuver.



Som jag skrev i inlägget så går barnet miste om många viktiga stamceller! Bland annat cancerbekämpande t-celler och annat sjukdomsskydd.



Och, jag skrev inte att det måste påverka alla barn med tidig avnavling. Men det finns barn som är så pass medtagna vid födseln att syrebrist är ett faktum, och då förvärras syrebristen när avnavlingen sker för tidigt.

Och syrebrist kan leda till cerebral pares, ADHD och andra liknande diagnoser.



2011-01-08 @ 09:27:44
http://flasarn.blogg.se/
Postat av: Nina

Intressant Lina, det här hade jag ALDRIG hört talas om....tänk vad man får lära sig varje dag!

Ha en bra dag tjejen...

2011-01-10 @ 06:25:22
http://noteratavnina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0