Flåsarn- -

Att skryta om sina barn..trots att det kan sticka i andras ögon..

Ja, det ska man nog passa sig för.
Det finns de föräldrar som det sticker lite extra i ögonen på när de hör eller läser om ett barn som just har lärt sig något som inte deras eget barn i samma ålder kan.

Sen så finns det ju dessa föräldrar som älskar att skryta, som har barn som är bäst på ALLT. Dessa barn var till och med bäst på att födas ur kussimurran, och dom var bäst på att suga tutte. Någon gång under sitt liv så stöter man på dessa föräldrar och då är det ingen idé att prata om sitt eget barn.. varför? Jo, för att ni kommer ändå aldrig kunna bräcka de där supergenierna till ungar som är uppväxta på "mattemjölk" och kunde gå redan vid 6 månader.

Jag är noga med att aldrig skryta om det Maya gör, men.. finns det något som jag blir stolt över eller extra lycklig över så är det klart att jag vill dela med mig om det till alla- helst hela världen.
Ta t.ex det här med när barnen börjar gå, vissa börjar gå aptidigt medans andra tar lite mer tid på sig att utforska golvet innan de är redo att utforska saker på mellan höjd.
Maya räknas till dem som är "sena", hon började gå när hon var 1 år och 1 månad gammal. Självklart så läste man sig blind på alla andra föräldrabloggar,tidningar osv om de barn som började gå när dom var 10 månader och sådant.. och då började jag nästan tro att hon hade något fel.

Man kan inte undvika att jämföra sitt barn med andras.. så är det ju, man jämför, ser skillnader och likheter, och på ett sätt är det nog bra.. men på ett annat inte. Det kan ju resultera i att ett barn drillas alldeles för tidigt till att göra saker, och det kan i sin tur nog leda till en spärr hos barnet och göra utvecklingen mer sen.

Angående Mayas skrivande nu då som jag visade upp och skröt om i förra inlägget så är det så att Maya har varit väldigt intresserad av bokstäver i flera månader och har även utövat uttal på dom.
"A..o..e..u...i...ö...å...ä..."
Sen så började hon skriva, på låtsas, en massa vågiga streck..
Och nu har allt utvecklats till att hon på allvar skriver sitt eget namn, pappa och mamma.

Hon hade en liten udda förfrågan idag när vi satt och ritade och skrev (självklart lär man ju öva lite):
-Mamma, skriv bajs!
-Öhm, varför det?
-Jag vill också skriva bajs!


Ja jag skrev bajs och ungen skrattade nästan så att hon kissade på sig. .men hon försökte aldrig att skriva det själv.

Hon är i en sådan spännande ålder just nu och varje dag så lär hon sig något nytt.

Fan vad underbart det är att vara mamma till just min dotter.




Kommentarer
Postat av: Elin

Klart man ska få skryta om sina barn när dom är duktiga. :)

Sen den där kategorin föräldrar som har barn som gör allt extremtidigt och perfekt får man ta med tre skopar salt eller nåt.. D har en lillebror som är knappt halvåret o ska man tro dens morsa så både går och pratar han redan. Inte speciellt troligt... Men, ger man barnet burkmat vid 2 månader så kanske det blir så? Vad vet jag...



2011-02-07 @ 22:12:56
Postat av: Katrin

det där med att jämföra tycker jag e dumt.. alla barn e ju olika. Kristoffer fick t ex sin första tand tidigt... Robins kom vid 8 månanders ålder... själv trodde jag det var nå fel och att ungen inte skulle få nå tänder. Båda mina barn har börjat dagis ganska direkt när dom fyllt ett år... ingen av dom kunde gå då men det länrde dom sej snabbt efter att dom börjat där. Så då var nog mina sena också då... men var sak har sin tid och alla utvecklas i olika takt. Robin kan räkna till tio och han har inte fyllt 3 år än... Kristoffer kunde inte alls räkna i den åldern. Man måste ju tänka på att deras intressen spelar stor roll med. Hade inte Robin varit intresserad av att räkna så hade han ju inte brytt sej om att lära sej det. Och Maya gillar att skriva och det är ju kanon =) Superbra att kunna det innan man börjar skolan med =)

2011-02-07 @ 23:02:15
http://katrinrigglov.blogg.se/
Postat av: Nina

Det ligger liksom i föräldrars (läs mest mammors) natur att vara stolta över sina barns framsteg och utveckling, likväl som vi jämför (på gott och ont).....Det är de vuxnas seensde på barnet som barnet "växer" och utvecklas! Heja Maya och tack för dina härliga inlägg Lina. Du är modig och har mycket spännande tankar som du förmedlar!

2011-02-08 @ 16:25:10
http://noteratavnina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin



bloglovin

RSS 2.0